Begeleiding
icon kwalletje

Begeleiding procesgerichte didactiek


Tien stappen verder met begeleiding door een expert.

Voor wie?

Voor iedereen die onderwijs geeft of ontwikkelt.

Teams, individuele leerkrachten en kunstvakdocenten.
Wat gaan we doen?

Begeleiding & coaching op maat

Met trainen bereiken we vaak enthousiasme en inzicht. Het daadwerkelijke ‘kunnen’ vraagt om meters maken met aandacht: procesgerichte lessen geven waarin je als leerkracht buiten je kader gaat en je daarbij thuis gaat voelen.

Ik merk als trainer in vervolgtrainingen dat het écht werkt als de leerkracht begeleiding heeft gehad van een expert procesgerichte didactiek. Hulp bij het voorbereiden van lessen, meelopen om vragen te beantwoorden, te helpen met observeren, tips in te fluisteren of een stukje overnemen…

In veel trajecten voor Cultuureducatie met Kwaliteit wordt gekozen voor een vorm van leerkrachtbegeleiding. In een intake wordt een keuze gemaakt voor een traject dat past bij het team en de ambitie van de school. Zelf doe ik leerkrachtbegeleiding bij scholen die met PTO aan de slag gaan.

Op scholen die PTO als basis voor hun thematisch onderwijs in willen zetten worden per schooljaar meerdere ontwikkelsessies gepland.
Ik werk structureel samen met:

Begeleiders procesgerichte didactiek

Anne Besselink
Anne Besselink
“Nog een rondje Anne!”, riep een Montessori-schoolteam in koor tijdens de laatste training van een basistraject als antwoord op de vraag: hoe borgen we wat we nu hebben bereikt. Anne ontwikkelt graag samen met leerkrachten sterke beeldende opdrachten bij een thema of kunstweek vanuit haar liefde voor en kennis over materialen.

Ze is opgeleid als illustrator en kunstvakdocent en naast leerkrachtbegeleider is ze ook beeldend docent op scholen. Soms wordt dit gecombineerd door de kunstlessen die ze geeft met leerkrachten na te bespreken. Hoewel ze eigenlijk graag ziet dat leerkrachten een succeservaring opdoen met de door hun samen voorbereide les.
Marit de Wolf
Marit de Wolf
Jarenlange ervaring met cmk trajecten als beeldend kunstvakdocent, zorgt ervoor dat ze als leerkrachtbegeleider met álle vragen over procesgericht beeldend onderwijs iets kan.

Haar expertise delen met leraren is voor Marit een heerlijke aanvulling op haar praktijk als kunstvakdocent. De combinatie werkt versterkend, vindt ze. Bovendien is ze als illustrator óók gewend om creatief te associëren en buiten bestaande kaders te denken.

Marit is praktisch en weet goed aan te sluiten bij het individuele proces van de leerkracht. Met humor, gevoel voor “op maat werken” en een stapel kunstboeken ter inspiratie wordt ze graag gezien in de school.
Maaike Zwaan
Maaike Zwaan
“Ik gun iedere leerkracht een Maaike”, kwam uit een gesprek met een ICC over het traject. Leerkrachten voelen zich gezien in hun talenten én strubbelingen.

Door de combinatie van haar achtergrond als leerkracht, IB’er, kunstenaar en beeldbegeleider is Maaike als geen ander in staat om de juiste vragen te stellen. Hierdoor zet zij mensen aan het denken over zichzelf en het gewenste onderwijs.

Maaike heeft vanuit haar expertise als beeldbegeleider (video interactie begeleiding) online begeleiding van procesgerichte didactiek ontwikkeld. Dit heeft ons als leerkrachtbegeleiders versterkt om ook online kwaliteit te kunnen leveren.
“Ik gun iedere leerkracht een Maaike”, kwam uit een gesprek met een ICC over het traject. Leerkrachten voelen zich gezien in hun talenten én strubbelingen.
Monique van Vugt
Monique van Vugt
Coach in hart en nieren én fan van de procesgerichte didactiek. Een mooie combinatie om leerkrachten te helpen bij het loslaten van resultaatgericht onderwijs.

De kennismaking met de didactiek was voor haar als ex-leerkracht en opgeleid creatief therapeut zowel een feest van herkenning als een eye opener. Grip op het creatieve proces, dat is waar we in het onderwijs iets mee kunnen! Haar jarenlange ervaring als leerkracht maakt dat Monique zorgt dat beeldend onderwijs écht van de leerkracht wordt.
Heb je vragen?

Neem contact op

Stuur je vraag.

 Ik probeer hem zo snel mogelijk te beantwoorden.
Heb je een vraag over een specifieke training? Noem die in je omschrijving.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Bellen kan natuurlijk ook: 06 11 32 22 35