Schooltraject

Docentgestuurd Thematisch Onderwijs


Traject voor schoolteams - PTO Niveau 2

Voor wie?

Schoolteams

Die onderwijs ontwerpen vanuit doelen en op zoek zijn naar een procesgerichte aanpak die structuur geeft en diepgang borgt.

Of die werken vanuit een geïntegreerde methode (BLINK, IPC, Jeelo, Vierkeerwijzer, etc.) en methodes meer als bron en als leidraad voor de doelen willen gebruiken.

Of scholen die een kunstvak willen verweven in andere leergebieden om te voorkomen dat het kunstonderwijs losstaat en “erbij komt”.
Wat gaan we doen?

Training & coaching op maat

voor basisscholen
De PTO fasen- en stappen worden uitgelegd door ze zelf te ervaren en door ze te koppelen aan theorie over betekenisgeving en breindidactiek. Daarna gaan we al snel aan de slag: we leren door het te doen!

Tijdens ontwikkelsessies ontwikkelen we (onder begeleiding) procesgericht thematisch onderwijs, vaak per bouw of unit. Alle informatiebronnen en methodes die je nodig vindt zijn aanwezig en worden (niet als methode maar) als bron gebruikt. Samen onderwijs ontwikkelen is een belangrijk onderdeel van dit traject. Je hebt elkaar nodig om tot ideeën te komen en deze uit te werken. Door samen te ontwikkelen sta je sterk tijdens het proces: je weet samen waar je naartoe werkt. Na afloop van het thema reflecteren op de opgedane ervaringen. 



Op scholen die PTO als basis voor hun thematisch onderwijs in willen zetten worden per schooljaar meerdere ontwikkelsessies gepland.
Wat levert het op?

Verschillende vakken geintegreerd in hetzelfde proces

Enthousiasme bij leerling én leerkracht
“Onderwijs moet leven om ervan te leren.”
“Álles is verbonden met elkaar tijdens het project, alle vakken hebben een functie in het proces. Er zijn geen losse eilandjes meer.”

“Zélf onderwijs ontwerpen vanuit doelen zet leerkrachten weer in hun vakmanschap.“

De bovenstaande citaten van leerkracht, docent en directeur illustreren wat PTO teweeg kan brengen.

Een andere opbrengst is dat zowel de leerkracht als de leerlingen houvast hebben om een betekenisvol proces te doorlopen zonder de focus op leerdoelen te verliezen. Het klinkt paradoxaal: PTO is een structuur die helpt bij het loslaten. Dit geldt zowel voor de leerkracht, leerling als het team.
Ervaringen

Wat vinden deelnemers?

"Nogmaals: Dankjewel voor jouw inspirerende workshop vorige week!
Ik heb alleen maar positieve reacties van collega's teruggekregen. "
Pauline Reinders, de Diamant in Apeldoorn
"Hè hè, we kunnen met thematisch werken aan de gang. En hiermee krijgen we een fantastische kapstok waarin we dingen zelf mogen bedenken en kunnen pionieren."
Egbert Prins, directeur De Levensboom Rouveen
"Je kunt het implementeren van PTO niet even snel doen. Want het moet eigen worden, het moet een manier van denken worden. We beseffen elke keer weer hoe rijk dit is. Geen thema is hetzelfde, het is echt van ons."
Carla Woudstra,
BS Martinus in Twello
Heb je vragen?

Neem contact op

Stuur je vraag.

 Ik probeer hem zo snel mogelijk te beantwoorden.
Heb je een vraag over een specifieke training? Noem die in je omschrijving.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.