VTS & PTO

Training Visual Thinking Strategies.

Leer hoe je de leerlingen zelf laat denken door ‘het antwoord geven’ uit te stellen.

Voor wie?

Teams die al met PTO aan de slag zijn.

Wat gaan we doen?

Visual Thinking Strategies Training

Voor teams die (gaan) werken met PTO
Bij PTO wordt de wereld verkend zonder op zoek te zijn naar de goede antwoorden. Middels verbeelden gaan leerlingen eerst zelf mogelijke betekenissen verbinden aan wat ze waarnemen. Hierbij worden cognitieve functies als nauwkeurig waarnemen,  verbanden leggen, vergelijken, classificeren, logisch denken, analyseren, enzovoort ingezet.

De gespreksaanpak van VTS helpt leerkrachten om in het proces dat plaatsvindt betekenis te geven aan de wereld (het onderwerp van het gesprek). Ellie van de Bomen van VTS Nederland en ik  hebben gezocht naar hoe je de vaststaande VTS-vragen kunt vertalen naar vragen voor gesprekken die plaatsvinden binnen de procesgerichte didactiek.

Ervaringen

Wat vinden deelnemers?

“Duidelijke link naar procesgericht onderwijs. Je geeft kinderen een kijkopdracht. Je luistert vat samen, herhaalt en vraagt door. Daardoor ga je beter kijken, luister je naar elkaar. Krijg je misschien andere invalshoeken. Zeker in te zetten in het onderwijs. Niet alleen op gebied van kunst."
Anneliek,
Deelnemer Training
"Ik merkte dat ik gericht aan het kijken was door de juiste vragen, al is goede vragen bedenken best lastig."

Yolanda,
Deelnemer Training
"Nadat het schilderij met VTS is bekeken kun je meerdere lessen besteden aan schrijven. Na afloop van deze lessen kan verder gegaan worden met close reading lessen die bij dit schilderij zitten."
Basisschool Martinus in Twello, werken met ‘Thema-kunstwerken'
Heb je vragen?

Neem contact op

Stuur je vraag.

 Ik probeer hem zo snel mogelijk te beantwoorden.
Heb je een vraag over een specifieke training? Noem die in je omschrijving.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.