R3K3NLA8
Het RekenLab (Rijnbrink) heeft op DKC De Groen in Dedemsvaart onderzocht hoe we kinderen met plezier kunnen laten rekenen. Met de inzet van procesgerichte didactiek en Visual Thinking Strategies hebben we rijke (reken)lessen ontwikkeld. We hebben rekenen daarbij gekoppeld aan de wereld door thematisch te werken met een vakoverstijgende betekenisvolle opdracht waarin ook rekenen een plek heeft. Hiermee willen we het rekenonderwijs betekenisvol maken voor leerlingen, zodat ze plezier beleven en kunnen groeien.
De betekenisvolle opdrachten die als voorbeeld uitgewerkt zijn in de publicatie:
Groep 4:
We maken met de klas een winkel die we zelf inrichten en waarvoor we zelf bedenken en maken wat we verkopen. We runnen de winkel en gaan écht geld verdienen als de ouders komen winkelen
Groep 8
● Vroeger mocht je in Dedemsvaart blijven wonen wanneer je binnen 24 uur een huisje kon bouwen waar rook uit de schoorsteen kwam.
● Het Israëlische leger zegt: Iedereen die in het noorden van de Gazastrook woont, moet zich binnen 24 uur verplaatsen naar het zuiden.
Deze 2 ingrediënten vormen de kern van de betekenisvolle opdracht:
Bouw een hut in 12 uur waar je vannacht met je groepje in kunt slapen.
Groep 8:
Maak met je maatje een informatieboek voor groep 5 waarmee je kunt vertellen over de grafiek die je gemaakt hebt over een verandering in de wereld
Link naar de website waar de publicatie en een poster te downloaden zijn.
https://www.reken-lab.nl/