Icoon van de drie niveaus van procesgerichte didactiek

Drie niveau's van Procesgerichte Didactiek

Planmatig werken naar je eigen schooldoelen.

Drie niveau's van Procesgerichte Didactiek
Voor leraren kan het best een stap zijn om het resultaat los te laten en te gaan vertrouwen op een verdiepend proces. Tijdens implementatietrajecten procesgerichte didactiek heb ik gezien dat als je te snel naar leerlingsturing gaat de leerling én de leerkracht toch weer terug gaan grijpen naar een resultaatgericht proces. ‘Er moet immers een resultaat komen.’

Vanuit deze observaties en gesprekken is in interactie met het onderwijs ‘niveaus voor procesgerichte didactiek’ ontstaan. In 2019 is er een publicatie uitgegeven door Rijnbrink over zes niveaus. Inmiddels is het model vereenvoudigd naar 3 niveaus.

Niveau 1
Een docentgestuurde procesgerichte kunstles. Deze les kán aansluiten bij het thema maar is niet verweven. We blijven af van de andere leergebieden en focussen ons tijdens de implementatie op het kunstvak, meestal met behulp van een bron/ methode voor dat kunstvak. De leraar en de leerlingen leren hierin, naast kunstvakkennis- en vaardigheden, te vertrouwen op creërende processen.

Niveau 2
Procesgericht Thematisch Onderwijs (PTO) vanuit docentsturing. Twee of meer leergebieden krijgen een plek in hetzelfde creërende proces. Alle betrokken leergebieden dragen bij aan een verdiepend resultaat van een betekenisvolle opdracht. Dit creërende proces kan de rode draad zijn van het hele thema.

Niveau 3
PTO vanuit gedeelde sturing. De leraar ontwerpt een startkader voor het thema en de leerlingen ontwerpen in interactie met de leraar het (eigen) kader of proces. Zowel de leerlingen als de leraar hebben inzicht in hoe je onderwijsprocessen diepgang kunt geven. PTO geeft houvast om tot verdieping te komen. Ofwel te vertragen. Niet te snel naar de antwoorden of naar het resultaat te gaan.

Een passende aanpak kiezen.

Het is geenszins de bedoeling om alle scholen naar niveau 3 te krijgen.
Het model is een instrument om met elkaar in gesprek te gaan over:

Waar staan we nu? En/of wat is de reden dat het nu zo gaat?

Welke ambitie hebben we op schoolniveau voor de toekomst? 

Welke ambitie hebben we op schoolniveau binnen een CmK- traject of traject voor onderzoekend leren?

Welke ambitie heeft de individuele leraar binnen dit traject?

De leraar kan in zijn eigen zone van naaste ontwikkeling werken en blijft eigenaar van zijn eigen ontwikkelproces. 

Het model is bedoeld als spiegel en helpt bij het maken van bewuste keuzes, passend bij de visie van de instelling, de doelgroep en de competenties van het team.

Trainingen en trajecten
vis icoon haai
Procesgerichte
Lessen

Naar niveau 1

Basistraject Procesgerichte Didactiek
Leer je lessen procesgericht te ontwerpen en te geven.

En traject voor teams dat bestaat uit 2, 3 of 4 trainingen met tussentijdse begeleiding.
Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Naar niveau 2


Traject Procesgericht Thematisch Onderwijs
Ontwikkel Procesgericht Thematisch Onderwijs met doelen of methodes als onderlegger.

Een traject voor basisschool teams, met 3 tot 5 ontwikkelsessies van 3 uur.
Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Naar niveau 3


Traject Procesgericht Thematisch Onderwijs
Ontwikkel Procesgericht Thematisch Onderwijs met doelen of methodes als onderlegger.

Een traject op maat voor basisschool-teams en zelfsturend leren op voortgezet onderwijs.
Ervaringen

Wat vinden deelnemers?

"Nogmaals: Dankjewel voor jouw inspirerende workshop vorige week!
Ik heb alleen maar positieve reacties van collega's teruggekregen. "
Pauline Reinders, de Diamant in Apeldoorn
"Hè hè, we kunnen met thematisch werken aan de gang. En hiermee krijgen we een fantastische kapstok waarin we dingen zelf mogen bedenken en kunnen pionieren."
Egbert Prins, directeur De Levensboom Rouveen