Planmatig werken naar je eigen schooldoelen.
Voor leraren kan het best een stap zijn om het resultaat los te laten en te gaan vertrouwen op een verdiepend proces. Tijdens implementatietrajecten procesgerichte didactiek heb ik gezien dat als je te snel naar leerlingsturing gaat de leerling én de leerkracht toch weer terug gaan grijpen naar een resultaatgericht proces. ‘Er moet immers een resultaat komen.’
Vanuit deze observaties en gesprekken is in interactie met het onderwijs ‘niveaus voor procesgerichte didactiek’ ontstaan. In 2019 is er een publicatie uitgegeven door Rijnbrink over zes niveaus. Inmiddels is het model vereenvoudigd naar 3 niveaus.
Niveau 1
Een docentgestuurde procesgerichte kunstles. Deze les kán aansluiten bij het thema maar is niet verweven. We blijven af van de andere leergebieden en focussen ons tijdens de implementatie op het kunstvak, meestal met behulp van een bron/ methode voor dat kunstvak. De leraar en de leerlingen leren hierin, naast kunstvakkennis- en vaardigheden, te vertrouwen op creërende processen.
Niveau 2
Procesgericht Thematisch Onderwijs (PTO) vanuit docentsturing. Twee of meer leergebieden krijgen een plek in hetzelfde creërende proces. Alle betrokken leergebieden dragen bij aan een verdiepend resultaat van een betekenisvolle opdracht. Dit creërende proces kan de rode draad zijn van het hele thema.
Niveau 3
PTO vanuit gedeelde sturing. De leraar ontwerpt een startkader voor het thema en de leerlingen ontwerpen in interactie met de leraar het (eigen) kader of proces. Zowel de leerlingen als de leraar hebben inzicht in hoe je onderwijsprocessen diepgang kunt geven. PTO geeft houvast om tot verdieping te komen. Ofwel te vertragen. Niet te snel naar de antwoorden of naar het resultaat te gaan.