Thematisch werken met procesgerichte didactiek.

De 4 procesfases van procesgericht thematisch onderwijs
Procesgericht Thematisch Onderwijs (PTO) combineert thematisch werken met procesgerichte didactiek. Het verbindt activiteiten van verschillende vakken met elkaar in één onderwijsproces en zorgt voor een interactie tussen betekenisgeving en kennisverwerving.

Leerdoelen worden  gehaald vanuit een diepgaandere kennisverwerving dan kennisreproductie. PTO werkt met een vakoverstijgende creërende opdracht (betekenisvolle opdracht) die een rode draad vormt in het thema.

Bij deze opdracht wordt iets (samen) gemaakt of ontwikkeld (zie hieronder voor twee voorbeelden). De leraar ontwerpt van tevoren het grootste deel van het proces aan de hand van de fasen en stappen van PTO. Ondanks docentsturing (of juist dóór docentsturing)  worden de leerlingen eigenaar van het proces.

PTO levert geen vakinhoud, het levert grip op (bestaande) onderwijsprocessen.

Wie kiest voor PTO?

• Scholen die onderwijs ontwerpen vanuit doelen en op zoek zijn naar een gezamenlijke aanpak die structuur geeft en diepgang borgt . (Bijvoorbeeld Montessori, OGO, EGO, Jenaplan of een eigen aanpak.)

• Scholen die werken vanuit een geïntegreerde methode (BLINK, IPC, Jeelo, Vierkeerwijzer, etc.) en methodes meer als bron en als leidraad voor de doelen willen gebruiken.

• Scholen die een kunstvak willen integreren in andere leergebieden, om te voorkomen dat het kunstonderwijs losstaat van het andere onderwijs.


Voorbeelden

Ter illustratie voorbeelden van een betekenisvolle opdracht ontwikkeld door leerkrachten in een training. Deze opdrachten worden vertaald naar een betekenisvol proces. Dus niet zomaar ‘gedropt’ bij de leerlingen.

"Maak met de groep een originele en duidelijke plattegrond van een Romeinse stad met daarin kennis en uitvindingen die de Romeinen over de wereld hebben verspreid. Zoek binnen Nederland waar deze Romeinse invloed nu nog zichtbaar is, en maak dat via beeld en tekst duidelijk in de vorm van een gids, handleiding, flyer, die qua vormgeving past bij de plattegrond."

"Ontwerp met diverse materialen een ruimtelijk kunstwerk waarin verschillende symbolen of uitingen van de 5 verschillende godsdiensten op een verrassende manier verweven zijn. Schrijf een tekst (of gedicht) bij het kunstwerk voor de expositie."

Trainingen en trajecten
Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Naar niveau 2


Traject Procesgericht Thematisch Onderwijs
Ontwikkel Procesgericht Thematisch Onderwijs met doelen of methodes als onderlegger.

Een traject voor basisschool teams, met 3 tot 5 ontwikkelsessies van 3 uur.
Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Naar niveau 3


Traject Procesgericht Thematisch Onderwijs
Ontwikkel Procesgericht Thematisch Onderwijs met doelen of methodes als onderlegger.

Een traject op maat voor basisschool-teams en zelfsturend leren op voortgezet onderwijs.
vis iccon schelp
Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Rekenen


en PTO
Het verweven van rekenen met thematisch onderwijs in verbinding met de ‘echte’ wereld.

Procesgericht
Thematisch Onderwijs

Taal


en PTO
In ontwikkeling.

Stel je vraag

Contact

Heb je een vraag over een specifieke training? Noem die in je omschrijving.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Bellen kan natuurlijk ook: 06 11 32 22 35