Thematisch werken met procesgerichte didactiek.
Procesgericht Thematisch Onderwijs (PTO) combineert thematisch werken met procesgerichte didactiek. Het verbindt activiteiten van verschillende vakken met elkaar in één onderwijsproces en zorgt voor een interactie tussen betekenisgeving en kennisverwerving.
Leerdoelen worden gehaald vanuit een diepgaandere kennisverwerving dan kennisreproductie. PTO werkt met een vakoverstijgende creërende opdracht (betekenisvolle opdracht) die een rode draad vormt in het thema.
Bij deze opdracht wordt iets (samen) gemaakt of ontwikkeld (zie hieronder voor twee voorbeelden). De leraar ontwerpt van tevoren het grootste deel van het proces aan de hand van de fasen en stappen van PTO. Ondanks docentsturing (of juist dóór docentsturing) worden de leerlingen eigenaar van het proces.
PTO levert geen vakinhoud, het levert grip op (bestaande) onderwijsprocessen.
Wie kiest voor PTO?
• Scholen die onderwijs ontwerpen vanuit doelen en op zoek zijn naar een gezamenlijke aanpak die structuur geeft en diepgang borgt . (Bijvoorbeeld Montessori, OGO, EGO, Jenaplan of een eigen aanpak.)
• Scholen die werken vanuit een geïntegreerde methode (BLINK, IPC, Jeelo, Vierkeerwijzer, etc.) en methodes meer als bron en als leidraad voor de doelen willen gebruiken.
• Scholen die een kunstvak willen integreren in andere leergebieden, om te voorkomen dat het kunstonderwijs losstaat van het andere onderwijs.