symbool voor procesgerichte didactiek

Procesgerichte Didactiek

Convergeren en divergeren infographic
Het belangrijkste kenmerk van de procesgerichte didactiek is dat er binnen het proces afwisselend divergent en convergent gewerkt wordt. Divergent betekent ‘diverse mogelijkheden creëren’, en convergent betekent ‘reflecteren op de mogelijkheden en keuzes maken’ uit alle mogelijke oplossingen.

Experimenteren zorgt voor het ontdekken van meerdere toepassingen. Experimenteren is altijd een divergente activiteit. Brainstormen zorgt ook voor meerdere mogelijkheden. Schetsen, beschouwen, proefjes maken, vrij schrijven, uitproberen en improviserenzijn ook divergente activiteiten.

Met alleen divergent werken kom je tot heel veel ideeën, echter niet tot een persoonlijk  resultaat. Reflecteren op de experimenten of de improvisaties zorgt ervoor dat de leerling een goede keuze kan maken binnen het eigen proces. Convergeren op verschillende momenten is noodzakelijk in een creatief proces.

Voorbeelden van divergente lesonderdelen zijn te vinden op pagina 12 in de publicatie: Procesgerichte didactiek, de basis van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Meer lezen

Meer informatie over deze didactiek is te vinden in de publicaties:

‘Procesgerichte didactiek, de basis van cultuureducatie met Kwaliteit’
(Karin Kotte voor Rijnbrink)

'Zes niveaus van procesgerichte didactiek'
(Karin Kotte voor Rijnbrink)

'RekenLab, een praktijkonderzoek naar betekenisvol rekenen.'
(Leanne Kroes en Karin Kotte)


Het boek ‘Laat maar zien’ over procesgericht beeldend onderwijs
(Jos van Onna)

Trainingen en trajecten
vis icoon frontaal
Procesgerichte
Didactiek

Basistraining

Kennismaken met Procesgerichte Didactiek
Training van 3 uur waarin je een fundament legt voor het toepassen van procesgerichte didactiek in jouw onderwijs. Voor teams, leerkrachten en iedereen die betekenisvol en creatief onderwijs wil geven.


vis icoon haai
Procesgerichte
Lessen

Naar niveau 1

Basistraject Procesgerichte Didactiek
Leer je lessen procesgericht te ontwerpen en te geven.

En traject voor teams dat bestaat uit 2, 3 of 4 trainingen met tussentijdse begeleiding.
vis icoon kwal
Procesgerichte
Lessen

Begeleiding


Voor leerkrachten
Ondersteuning bij het ontwerpen, geven en het reflecteren op je eigen procesgerichte onderwijs. (Individuele) begeleiding door een expert.
vis icoon staart
Cultuuronderwijs

Procesgerichte
Didactiek

Voor Kunstvakdocenten
Trainingen procesgerichte didactiek voor cultuureducatie-professionals.

Kunstvakdocenten, educatieve medewerkers van musea en andere culturele organisaties kunnen zich opgeven.
vis iccon schelp
Cultuuronderwijs

Visual Thinking Strategies

en Procesgerichte Didactiek
Visual Thinking Strategies, een techniek voor een begeleid groepsgesprek, geeft structuur aan de gesprekken die plaatsvinden tijdens het proces.