
Voor leerkrachten/ docenten kan het best een stap zijn om het resultaat los te laten en te gaan vertrouwen op een verdiepend proces. Tijdens implementatietrajecten onderzoekend leren heb ik gezien dat als je te snel naar leerlingsturing gaat de leerling én de leerkracht/ docent toch weer terug gaan grijpen naar resultaatgericht onderwijs. ‘Er moet immers een resultaat komen.’ Dit loslaten van een verdiepend proces gebeurt tíjdens het proces. Omdat zowel de leerling als de leraar nog te weinig kennis en ervaring hebben met het neerzetten van een onderzoek en een verdiepend onderzoekend proces.
Vanuit deze observatie is in interactie met het onderwijs dit model ontstaan. Het is een instrument om met elkaar in gesprek te gaan over:
- Waar staan we nu? En/of wat is de reden dat het nu zo gaat?
- Welke ambitie hebben we op schoolniveau voor de toekomst?
- Welke ambitie hebben we op schoolniveau binnen een CmK- traject of traject voor onderzoekend leren?
- Welke ambitie heeft de individuele leerkracht binnen dit traject? De leerkracht kan in zijn eigen zone van naaste ontwikkeling werken en blijft eigenaar van zijn eigen ontwikkelproces.
Het is niet mijn ambitie om alle scholen naar niveau 6 te krijgen, daar gaat dit model niet over. Het model is bedoeld als spiegel en helpt bij het maken van bewuste keuzes, passend bij de visie van de instelling, de doelgroep en de competenties van het team.
Klik op het niveau voor een korte omschrijving.