KunstEdu

Kunsteducatie Advies en Training

  • Home
  • Didactiek
    • Procesgerichte didactiek
    • Introductie niveaus PGD 6
    • PGD 1 & 2
    • PGD 3 & 4
    • PGD 5 & 6
    • PGD downloads
    • Uitgangspunten
  • Aanbod
    • Introductietraining
    • Traject naar PGD 3
    • Traject naar PGD 4
    • Traject naar PGD 5
    • Visieontwikkeling
  • Over mij
    • Linken en reacties
    • Partners
  • Inlog
  • Contact

Introductie niveaus PGD 6

Voor leerkrachten/ docenten kan het best een stap zijn om het resultaat los te laten en te gaan vertrouwen op een verdiepend proces. Tijdens implementatietrajecten onderzoekend leren heb ik gezien dat als je te snel naar leerlingsturing gaat de leerling én de leerkracht/ docent toch weer terug gaan grijpen naar resultaatgericht onderwijs. ‘Er moet immers een resultaat komen.’ Dit loslaten van een verdiepend proces gebeurt tíjdens het proces. Omdat zowel de leerling als de leraar nog te weinig kennis en ervaring hebben met het neerzetten van een onderzoek en een verdiepend onderzoekend proces.

Vanuit deze observatie is in interactie met het onderwijs dit model ontstaan.  Het is een instrument om met elkaar in gesprek te gaan over:

  • Waar staan we nu? En/of wat is de reden dat het nu zo gaat?
  • Welke ambitie hebben we op schoolniveau voor de toekomst? 
  • Welke ambitie hebben we op schoolniveau binnen een CmK- traject of traject voor onderzoekend leren?
  • Welke ambitie heeft de individuele leerkracht binnen dit traject? De leerkracht kan in zijn eigen zone van naaste ontwikkeling werken en blijft eigenaar van zijn eigen ontwikkelproces. 

Het is niet mijn ambitie om alle scholen naar niveau 6 te krijgen, daar gaat dit model niet over. Het model is bedoeld als spiegel en helpt bij het maken van bewuste keuzes, passend bij de visie van de instelling, de doelgroep en de competenties van het team.

Klik op het niveau voor een korte omschrijving.

×

6 – Verdiepend proces waarin meerdere vakken geïntegreerd worden – leerlinggestuurd

Inzicht in, kennis over en ervaring met een verdiepend proces is noodzakelijk voor zowel docent als leerling.

→
×

5 – Verdiepend proces waarin meerdere vakken geïntegreerd worden – docent én leerling sturen

Een proces als bij niveau 4. De leerling denkt nu mee over de onderzoeksopdracht óf over het proces bij de opdracht van de docent.

→
×

4 – Verdiepend onderzoekend proces waarin meerdere vakken geïntegreerd worden – docentgestuurd

Het thema bestaat uit een verdiepend proces waarin meerdere leergebieden én de buitenwereld een plek hebben. Vakken staan niet op zichzelf, zijn geen eilandjes, maar hebben verbinding met elkaar en de wereld in hetzelfde onderzoekende proces.

→
×

3 – Verdiepend onderzoekend proces bij één vak – docentgestuurd

 

→
×

2 – Resultaatgericht, zonder onderzoek

Productgericht: met enige vrije ruimte leerling – Vrije didactiek: met enige coaching/ sturing – De wereld wordt niet of nauwelijks onderzocht. De focus ligt op resultaat.

→
×

1 – Resultaatgericht, zonder onderzoek

Productgericht: het resultaat is voorgeschreven, daar wordt naartoe gewerkt. Vrij: het resultaat is open omschreven. “Een poster”, “een voertuig”, “een oplossing”. De aanpak van de leerling is vrij, gericht op dat resultaat.

→

Contact

Karin Kotte Kunsteducatie

Doorwerth
06 113 222 35
info@kunstedu.nl

Copyright © 2023 · Gebouwd met WordPress