Onderliggende kaders
- Theoretisch kader Cultuur in de Spiegel;
- Onderzoekend leren en Talentontwikkeling van Kenniscentrum Wetenschap en Techniek Oost (KWTO);
- SLO leerplankader – Kunstzinnige oriëntatie & 21e eeuwse vaardigheden;
- Procesgerichte didactiek bij beeldend onderwijs door Jos van Onna en Anky Jacobse;
- De onderwijspraktijk: wat ik hoor en zie in de praktijk.
Publicaties
‘De procesgerichte didactiek, de basis van cultuureducatie met kwaliteit‘, is in de loop der jaren door interactie met het onderwijs en de cultuursector ontstaan. Het is een denkkader om cultuuronderwijs kwaliteit te geven. Het denkkader wordt door diverse culturele instellingen gebruikt als naslagwerk voor advies en trainingen en is hiernaast te downloaden. Het is de basis van diverse ICC-trainingen in het land.
‘PGD 6’, ofwel de zes niveaus van procesgerichte didactiek is daarna ontstaan vanuit ervaringen met langdurige implementatietrajecten onderzoekend leren of procesgerichte didactiek bij cultuureducatie. Herhaaldelijk bleek hoe belangrijk het is om écht aan te sluiten bij het niveau van de school én van de leerkracht/ docent. Deze niveaus helpen om dit gesprek te voeren. Ik eindig een training vaak met de boodschap aan leerkrachten: ‘Blijf bij jezelf. Jij bepaalt op welk niveau jij werkt! Op weg naar de gezamenlijk afgesproken ambitie.” Dit model maakt differentiatie in implementatietrajecten mogelijk.