De training duurt meestal 3 uur en wordt afgestemd op de wensen en situatie van de school of instelling. Hij wordt vaak ingezet om het team ‘mee te krijgen’, te inspireren. Vaak wordt er aan het eind van de introductietraining tijd genomen om met het team te bespreken: past deze aanpak bij ons; waar zien wij kansen om ons onderwijs te versterken?
Korte omschrijving van de inhoud
Creativiteit, kun je dat afdwingen?
Hoe ontwikkel je de creativiteit van de leerlingen binnen kunst én andere leergebieden?
Vaak is het een zoektocht naar de hoeveelheid inbreng die je de leerling geeft. Teveel inbreng lijkt de creativiteit te bevorderen maar kan zorgen voor oppervlakkige resultaten: leerlingen komen niet tot echt onderzoek en gaan nauwelijks buiten hun kader. Het andere uiterste: een productgerichte opdracht zo goed mogelijk uitvoeren of oefenen, heeft ook het risico dat de creativiteitsontwikkeling stagneert.
Waar zit het evenwicht tussen sturing van de docent en de inbreng van de leerling? Wanneer heeft een creatief proces kwaliteit? In de workshop krijg je tools voor je eigen lespraktijk, waar je gelijk mee aan de slag kunt.
De opbrengst
- inspiratie voor mooi onderwijs met betrokken leerlingen;
- ervaren van de meerwaarde van procesgericht onderwijs voor de ontwikkeling van de leerlingen;
- kennis over hoe procesgericht onderwijs zorgt voor betekenisvol leren;
- kansen in beeld voor de school of instelling als het gaat om cultuureducatie, thematisch onderwijs of onderzoekend leren;
- tools om direct mee aan de slag te gaan in je eigen onderwijspraktijk.
Doelgroepen
- Schoolteams, zowel SO, PO als VO;
- Kunstvakdocenten;
- Adviseurs culturele instellingen;
- Directie en bestuur.
Reacties
“Onze docenten waren heel erg enthousiast over je workshop! Ik kreeg veel leuke reacties en ze vonden het fijn dat er naast theorie ruimte was voor praktische toepassing.” Margi Kirschenmann, Hoofd Projectbureau Cultuur in School, Hart, Haarlem. Basistraining ‘Procesgerichte didactiek’ aan kunstvakdocenten, 2016
“Ik wil je nog graag bedanken voor de interessante studiemiddag die we afgelopen vrijdag met je mochten hebben op de Meander! Je had je supergoed voorbereid door in T-World te gaan stoeien en wist ook de juiste afwegingen te maken tussen hetgeen je zelf inbracht of vragen die je beantwoordde en onderwerpen of keuzes die je aan de leerkrachten zelf overliet. Ik heb enthousiaste reacties teruggekregen van de teamleden en ik wil deze complimenten graag aan je doorgeven!” Hanneke Timmer – van de Vosse, directeur CBS De Meander Basistraining procesgerichte didactiek, Nijverdal, 2016