Hier komt binnenkort informatie over PGD 3 & PGD 4.
Hierbij alvast wat inspiratie. Opmerkingen van leerkracht, docent en directeur over PGD 4:
“Álles is verbonden met elkaar tijdens het project, alle vakken hebben een functie in het proces. Er zijn geen losse eilandjes meer.”
“De leerlingen snappen waar ze mee bezig zijn en hebben niet door dat ze leren.”
“Dankzij of ondanks docentgestuurd onderwijs is het eigenaarschap bij de leerlingen groot.”
“Doordat ze gaan creëren met de inhoud wordt deze inhoud verankerd in de leerling.”
“Voorkennis activeren: aanhaken bij wat er al in hun brein zit blijkt heel erg belangrijk.”
“Kaders zijn niet erg. Terug naar de kaders!! Dan voel je je vrij om te experimenteren.”
“Onderwijs moet leven om ervan te leren.”
“Zélf onderwijs ontwerpen vanuit doelen zet leerkrachten weer in hun vakmanschap.“
“Als we nú een geïntegreerde methode aanschaffen zou het kunnen dat deze methode weer centraal komt te staan in plaats van mooi onderwijs.”
Suzan van Eerdt, X-tuur, VO voor zelfsturend leren – Henk Groot Wassink, directeur Marijkeschool in Nijverdal – Mariska Wezinga, ICC Marijkeschool in Nijverdal – Zij hebben samen met mij de 6 niveaus gepresenteerd op de CmK-conferentie van het Fonds voor Cultuur Participatie in Tivoli op 30 oktober 2019