Het doel van een visie is richting geven aan het onderwijs van de toekomst. Belangrijk is dat de visie aansluit bij de persoonlijke drijfveren van het team, want alleen dan heeft deze draagvlak bij elk teamlid. In deze visiesessie worden dan ook, tijdens een creatief proces, de drijfveren van de deelnemers naar boven gehaald in een gesprek met elkaar. Een gesprek dat vaak bevlogen en passievol wordt gevoerd. Het resultaat is een lijst met ingredienten voor de visie en/óf een schematische weergave van de visie.
Naast het gesprek over mooi onderwijs is het ook mogelijk om aandacht te hebben voor het HOE. In de vorm van de basistraining procesgerichte didactiek.
De visiesessies is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
- Gedragsverandering wordt niet aangestuurd door ratio, maar door het gebied van de hersenen dat betrokken is bij emotie, motivatie, genot en het emotionele geheugen.
- Leerkrachten zij ervaringsdeskundigen omdat ze kinderen in diverse cultuureducatieve situaties hebben meegemaakt. Zij kénnen de kinderen en kunnen effecten beter inschatten.
- Door met elkaar in gesprek te gaan – ervaringen, meningen en kennis te delen, te onderzoeken en in woorden om te zetten – ontstaat betrokkenheid en ontstaat gezamenlijke kennis en inzichten.