SEPT_2020_Kennisdossier De zes niveaus van procesgericht onderwijs
Marian van Miert van het LKCA heeft me geïnterviewd over de Zes niveaus van procesgerichte didactiek. Een model om in gesprek te komen over waar je staat als school of als leerkracht/ docent als het gaat om procesgericht onderwijs of onderzoekend leren. Ook de mate van zelfsturing van de leerlingen wordt meegenomen in deze niveaus. Belangrijk is dat, ongeacht de ambitie van de school, de leerkrachten en docenten op hun eigen niveau oefenen. Dit model biedt inzicht in hoe je kunt differentiëren in een implementatietraject. Rijnbrink Overijssel heeft het interview als kennisdossier uitgegeven in december 2019.
denkkader cultuureducatie_2017_web
Publicatie: Procesgerichte didactiek, de basis van Cultuureducatie met Kwaliteit.
De publicatie is uitgebracht in samenwerking met Rijnbrink Overijssel. Een eerste versie in maart 2017 en een tweede versie in juni 2017. Binnen Overijssel zijn ze gratis te bestellen. Buiten Overijssel €7,50 excl. per boekje. Mail naar: saskia.endeman@rijnbrink.nl
“Wat een prachtige publicatie van jouw hand: ‘Procesgericht Werken’ . Het is een stuk waarin leerkrachten op scholen inzichtelijk wordt gemaakt hoe de gemeenschappelijkheid van de kunstvakken in de praktijk handen en voeten krijgt. Mijn complimenten!” Jos van Onna, auteur van ‘Laat maar zien, didactiek voor beeldend onderwijs’