de basis van cultuureducatie met Kwaliteit
De leerling onderzoekt de wereld op een creatieve manier.
Deze didactiek leert de leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken, maar dat ze meerder mogelijkheden uitproberen, autonoom denken, buiten het kader durven gaan en onderbouwde keuzes maken. Het doorlopen van een proces is geen doel op zich. Het zorgt voor betekenisgeving aan de onderwijsleerstof, betrokkenheid en eigenaarschap van leren. En het biedt een kader waarin ieders talenten op een natuurlijk wijze zichtbaar worden.
De procesgerichte didactiek is de didactiek van kunstzinnige oriëntatie, onderzoekend- en ontwerpend leren en andere onderwijsvormen waarbij de focus op het proces ligt.
‘Zonder didactiek kunnen de fasen van onderzoekend en ontwerpend leren ervaren worden als een gereedschapskist zonder gereedschap.’ Huub van de Wal, directeur basisschool de Vijf-er Deventer
Meer informatie over deze didactiek is te vinden in de publicatie ‘Procesgerichte didactiek, de basis van cultuureducatie met Kwaliteit’ uitgegeven door Rijnbrink Overijssel. Deze publicatie is bedoeld als naslagwerk voor de trainingen en biedt een vocabulaire om met elkaar in gesprek te gaan over inhoud en ambitie bij Cultuureducatie met Kwaliteit.