Mijn naam is Karin Kotte. Ik adviseer en train leerkrachten, directeuren, cultuurcoaches en kunstenaars. Tevens is deze doelgroep mijn inspiratiebron. Gesprekken en observaties in de praktijk zetten mij aan het denken en zorgen dat mijn trainingen zo goed mogelijk aansluiten bij ‘wat werkt’. Ik hou van complexe situaties waarin ik uitgedaagd word om aan te sluiten bij het bestaande onderwijs. Juist in situaties dat dit lastig is groei ik. Het motto: ‘heb lef en ga buiten je kader’ gebruik ik dan ook regelmatig in trainingen. Mijn visie is mijn passie en met veel plezier deel ik deze met het werkveld.
Linken naar conferenties en media
Kunstzône, Artikel Aafje Gerritsen, Cultuureducatiegroep Leiden, januari 2019
Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit FCP 2019, Kunstonderwijs verdiept het proces van leren
Conferentie Cultuureducatie met Kwaliteit FCP – ’t Visje & Co-creatie
Conferentie 21e eeuwse vaardigheden SLO – Creativiteit, kun je dat afdwingen?
Presentatie in ICC-netwerk Berkelland
Dag van cultuureducatie – co-creatie: de kunstenaar ontwerpt samen met de leerkracht
Cultuurhelden Delft: column van Ilona Rozenboom over training op de Summerschool van KCR
SLO: bijdrage voor publicatie ‘Inspirators voor de toekomst’. (pag. 105)
SLO: bijdrage ‘ontwikkelen voorbeeldlessen kunstzinnige oriëntatie’.
Mocca: verslag training ‘procesgericht werken in de kunsteducatie’, ICC-netwerk.
LKCA: verslag van een ICC-training van Kunstbalie Brabant.
Laat maar Zien: interview, ‘Laat maar zien’ in gesprek met Karin Kotte.
Reacties
“Veel positieve reacties gehad op je workshop. Het heeft veel mensen aan het denken gezet. Heel inspirerend. We hopen op een vervolg.” L. van der Sanden, BS Het Molenveld Berghem, 2018
—-
Super ervaren en duidelijke trainer. Geen wollig gedoe en veel praktijk voorbeelden! ICC-training Cultuur College, 2018-2019
—-
“Ons team is erg lovend over je presentatie! Vooraf kreeg ik vragen of het echt nodig is om 3 uur over cultuur te praten, maar na afloop kwam een collega bij mij en vertelde dat ze het zeer de moeite waard vond en dat de tijd om vloog.” ICC Esther Omlo, Basisschool Mons Sinaï in Heiligerlee, 2019
—–
“Ik wil je nog graag bedanken voor de interessante studiemiddag die we afgelopen vrijdag met je mochten hebben op de Meander! Je had je supergoed voorbereid door in T-World te gaan stoeien en wist ook de juiste afwegingen te maken tussen hetgeen je zelf inbracht of vragen die je beantwoordde en onderwerpen of keuzes die je aan de leerkrachten zelf overliet. Ik heb enthousiaste reacties teruggekregen van de teamleden en ik wil deze complimenten graag aan je doorgeven!”
Hanneke Timmer – van de Vosse, directeur CBS De Meander Basistraining procesgerichte didactiek, Nijverdal, 2016
——
“Onze kunstdocenten waren heel erg enthousiast over je workshop! Ik kreeg veel leuke reacties en ze vonden het fijn dat er naast theorie ruimte was voor praktische toepassing.”
Margi Kirschenmann, Hoofd Projectbureau Cultuur in School, Hart, Haarlem
Basistraining ‘Procesgerichte didactiek’ aan kunstvakdocenten, 2016
——
“Wat een superdagje in Nijverdal.
Ik vond het ook superleuk al die inspirerende collega’s te treffen.
De bovenkamer draait op volle toeren, heel veel nieuwe plannen.”
Agnes Booijink, fotograaf Train de trainer procesgerichte didactiek, Nijverdal, 2017
——
“Dank je wel Karin, het team was heel enthousiast over je presentatie.” Truus Hermkens, Het Kroonpad, Apeldoorn, Onderwijsspecialisten (Speciaal onderwijs) Basistraining procesgerichte didactiek, Apeldoorn, 2017
——
“Nogmaals dank je voor je geweldig informatieve cursusdag. Het heeft mij een enorme boost gegeven.
Een eye opener voor toekomstige projecten!” Linda Dijkstra, beeldend ondernemer, www.lindadijkstra.nl
Cursus kunstvakdocenten in Assen, 2017. Ontwikkeld i.s.m. Scala Meppel en Pabo Meppel.
——
“Nu snap ik wat bedoeld wordt met het loslaten van de methode. Ik heb ervaren dat dat veel meer oplevert dan de gewone methodeles en een toets.” ICC’er cursus Co-creatie: verankeren van cultuuronderwijs, CPNV Heerde, 2016
——
“Eerst moet ik je complimenteren met je inspirerende lezing/workshop en je talent om deze doelgroep te bereiken en dank je wel voor je intelligente en snelle toepassing van de zaken die we besproken hebben” Emmy R Bergsma, projectleider afdeling cultuureducatie, Kunst & Cultuur Overijssel expertmeeting van KCO ” Meer doen met cultuureducatie in het Primair Onderwijs” 3 maart 2010 lezing/workshop: Kunstbeschouwen met kinderen, hoe doe je dat?
Achtergrond
Eigenaar Karin Kotte Kunsteducatie, 2009 – heden
Docent beeldend onderwijs en opleidingsdocent aan Pabo Iselinge, Doetinchem 2000 – 2011
Docent bewegingsonderwijs en opleidingsdocent aan Pabo Meppel, Hogeschool Drenthe 1997 – 2000
Docent beeldende vorming (I)VBO Hilvertsheem Beatrix in Hilversum – inval – 1997
Studie: 1e graad docent beeldend onderwijs – Hogeschool voor de Kunsten, Arnhem – nu ARTEZ, 1991 – 1996
Studie: 1e graad docent bewegingsonderwijs ALO Groningen, 1987 – 1991